کد مطلب:315352 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:180

سوگند یاد کرد و بر زمین افتاد
16. سید صدرالدین شهرستانی از منبری های مشهور كربلا است. او در سال های 1690 میلادی در مجلسی كه از طرف هیئت مس گرهای كربلا - كه همه ساله در ماه محرم برپا می شد - منبر می رفت. روز هفتم محرم معمولا به حضرت عباس علیه السلام متوسل می شوند، در سخنرانی خود چنین نقل كرد:

روزی صبح هنگامی كه به زیارت حضرت عباس علیه السلام مشرف می شدم، مشاهده نمودم كه مردی بر زمین خورده و به خود می پیچد. مردم اطرافش را گرفتند و مورد مسخره و استهزا قرار گرفته است.

سؤال نمودم: چه شده؟



[ صفحه 664]



یكی از افرادی كه ایستاده بود، چنین جواب داد: جناب آقا! این مرد در مقابل ضریح حضرت عباس علیه السلام قسم خورد و چنین بر زمین افتاده و ظاهرا قسمش دروغ بوده، زیرا كسانی كه همراه او آمدند و از او طلبیدند كه قسم بخورد به خاطر روشن شدن حقیقت با همدیگر معانقه و مصافحه می نمودند، چرا كه هم اكنون آن افراد در اطاق مخصوص كلیددار حرم حضرت عباس علیه السلام هستند.

حجت الاسلام و المسلمین سید صدرالدین شهرستانی می افزاید: من به اتاق كلیددار رفتم تا اوضاع را از نزدیك ببینم و چگونگی حادثه را بررسی كنم.

پس از آن كه وارد اتاق شدم كلیددار، از من پذیرایی نمود. چند لحظه گذشت از چگونگی جریان جویا شدم.

بزرگ آنها چنین جواب داد: پیش از چندی یك سرقت و دزدی از ما صورت گرفت، در تجسس و تفحص برآمدیم و در مورد اشخاصی كه سوابق دزدی دارند، تحقیق نمودیم و شك ما در مورد این شخص قرار گرفت، نزد او آمدیم و گفتیم: در مورد شما شك داریم كه اموال ما را شما دزدیده اید.

او منكر شد و پس از اصرار و فریاد از او خواستیم كربلا بیاید و در مقابل ضریح حضرت عباس علیه السلام قسم بخورد، تا این كه از راه قانونی وارد نشویم.

قبول نمود و به اتفاق هم كربلا آمدیم، سپس به مرقد مطهر قمر بنی هاشم علیه السلام و هنگام ورود به حرم از او خواستیم قسم بخورد. همین كه قسم خورد بر زمین افتاد و به خود پیچید و این سزای كسی است كه قسم دروغ بخورد.

در همین اثنا همان مرد قسم خورده وارد شد و دست این آقایان را می بوسید و معذرت می خواست و از آنان مهلت می خواست تا چند روز اموال مسروقه را بازگرداند، صورت جلسه نمودند و امضا كرد كه كلیه اموال مسروقه را بازگرداند. [1] .



[ صفحه 665]




[1] همان مصدر ص 51.